dimecres, 18 d’octubre del 2023

ARRIBEN ELS "DEINFLUENCERS"

 

Des de ja fa un temps, i mercès a xarxes socials; com; "Instagram" i, més recentment, la xarxa xinesa; "TikTok", han aparegut els anomenats; "influencers". 

Es tracta de persones que creen continguts, alguns dels quals estan adreçats a publicitar productes i/o serveis, una publicitat quina monetització no només ve impulsada pel nombre de visualitzacions de l'anunci, si no també del de "likes" o comentaris positius que aquuest rep.

  Però segons es feia públic fa pocs dies, ara comença a aparèixer una nova figura dins les xarxes socials. Es tracta dels anomenats; "deinfluencers", és a dir, creadors de continguts que ens desincentiven , per exemple, a comprar tal o qual producte o contractar tal o qual servei dels que, precisament, en donen la part que, segons la seva opinió, és negativa.

  Si bé els "influencers" són, en certa manera, una forma de publicitar diversos productes i/o serveis, hom es pregunta ara si aquesta nova forma de desaconsellar podria també arribar a a constituit publicitat.

De fet, el cert és que si els "influencers" ens aboquen al consumisme amb els seus molt insistemnts missatges publicitaris, els desinfluenciadors semblen, d'alguna manera, donar-nos a entendre que el que hem de practicar és un consum el més responsable possible.

  El més cert és que, si el que es vol és fer un consum responsable, el més aconseñllable seria fixar-nos en allò que realment necessitem, donant, en tot cas, la credibilitat justa i necessària a la molta publicitat que ens entra via xarxes socials.











FOTO: Captura de pantalla del logo de TikTok






dimecres, 11 d’octubre del 2023

UN FENÒIMEN CINEMATOGREÀFIC I MEDIÀTIC


 Creada l'any 1959, per la dissenyadora; Ruth Handler, la nina; "Barbie" és un dels productes estrella de la firma nord-americana; "Mattel".

La joguina, que durant anys ha fet les delícies de les nenes, ha passat ja a ser molt més que icònica.

El pasasat estiu, els cinemes estrenaven una pel·lícula, realitzada per una dona, quin títol és, precisament, el nom de la icònica nina que, en l'argument de la cinta está interpretada per una actriu.

Segons es feia públic, la cincta, que ha estat un èxit rotund, ja ha aconseguit recaptar més de 1000 milions de dòlars.

Entre d'altrtes aspectes, la cinta ha posat de moda un color, el rosa, una de quines varietats, anomenada; "Baker Miller", ha estat qualificada per alguns experts com a "depressiva". Tot i això, hem pogut veure com molts espectadors anaven al c9inema a veure aquesta cinta vestits amb roba d'aquell color.

Però, com dissortadament passa amb molts dels fets mediàtics en aquesta vida, la popularíssima cinta ja ha començat a tenir també els seus detractors. I, com si aquesta fos quelcom realment "dolent", ja hi ha hagut alguns paísos que, d'alguna manera, ja han prohibit, o intentat prohibir-ne l'emissió per diverses raons.









FOTO: Un cartell de "Barbie". Font: CCMA 3/24.CAT.






dimecres, 4 d’octubre del 2023

MODES QUE VENEN I VAN

 

El món de la moda és un continu anar i venir de tendències que, si bé en un moment donat triomfen, en altres moments resulten, per dir-ho d'alguna manera; obsoletes, passades de moda

I, si ens fixem en el món de l'alimentació, sembla ser que aquest no s'allibera del fenòmen de la moda. I això és així per diferents raons.

Durant el segle XX i, més concretament, durant els anys 60, hom va fer córrer que el peix blau era dolent una idea del tot falsa, doncs s'na comprovat que, precisament, el peix blau és molt saludable. I, si bé en aquell moment es defenestrava el peix blau, les patates eren elevades a la categoria de superaliments.

En aquest sentit, una mena de campanya institucional, emesa des de la llavors única, i encara en escala de grisis; TVE, propagava les "bondats" d'un tubercle del que n'existeixen diverses varietats encara que tptes són, si fa o no fa, el mateix; patates

El dissabte, 22 de Setembre passat, podiem llegir al rotatiu; "El Español", una notícia, segons la qual els metges donen tres raons per que se'n redueixi o elimini el consum.

La primera d'elles és que es tracta d'una hortalissa, que no verdura, rica en hidrats de carboni, mentre que la segona fa refer+encia a que, atès que un dels seus principakls components és el midó, poden provocar gñlucèmia, i la tercera i més sorprenent és que no treuen,en absoluit, la gana

  Possiblement d'aquí a alguns anys algú torni a elevar aquest "tubercle de la discòrdia" a la part alta de la piràmide alimentària. Però, de moment, sembla que hi ha qui en preveu l'obsolecència programada.










FOTO: Una patata, abans adorada, avui defenestrada...


dimecres, 28 de juny del 2023

I. A., MÚSICA I CINEMA

 La intel·ligència artidficial ja és aquí. I, com es diu popularment; "ha arribat per quedar-se"

  El Parlament Europeu posava fa pocs dies una sèrie de "linies vermelles", en forma de llei a aquesta tecnologia, per tal que la mateixa sigui emprada de forma respectuosa i curosa amb les persones, respectant en tot moment els Drets Humans.

  Aquesta nova tecnoligia que té moltes aplicacions també es pot utilitzar en el cinema i la música.

  I, precisament d'aquesta segona ,la darrera edició del festival; "SÓNAR", celebrada recentment a Barcelona, ens va proporcionar una mostra de tot el que es pot fer amb ella, tan aplicaht-la a la música, com a la imatge.

  També hem arribat a llegir una teoria especulativa, segons la qual, aquesta poderosa eina podria "reescriure" la Biblia al seu gust, o al d'algú, interessat en crear una nova secta, afegint una més a les ja moltes versions del llibre sagrat del Cristianisme que cada branca d'aquest ha adapotat al seu gust.

  Ja estem veient, sobre tot a la televisió, platós amb decorats que tampoc existeixen en la realitat, si no que són fruit de sistemes de realitat augmentada, poossiblement creats per intel·ligència artificial.

  És d'esperar que la intel·ligència artificial s'urilitzi pel bé de les persones, per facoilitar-nos la feina i ajudar-nos en tasques feixugues. Si és així, benvinguda sigui. 






FOTO: Un equip de discoteca actual, que es redueix a la mínima expr3ssió. Font: CCMA, 3/24.CAT.

dimecres, 21 de juny del 2023

HI HA CONTROL A LES XARXES SOCIALS?.

   Quan van aparèixer els "xats", que no van ser altra cosa que l'embió de les actuals; xarxes socials, aquests disposaven d'un "moderador" o "administrador".

  Es tractava d'una persona o equip de persones que, d'alguna manera, procuraven que el llenguatge, emprat ais xats, fos correcte. I, sobre tot, que per garantir la llibertat d'expressió, no hi hagués cap mena d'amenaça per a ningú.

  Fins i tot, aquests administradors tenien la potestad de "tallar el fil" a qui començava a proferir amenaces o insults de manera reiterada.

  L'arribada de les xarxes socials, que s'han diversificat de manera massiva, i que tenen molts més usuarisdel que tenien els xats, ha augmentat aquest problema de manera alarmant.

  Fa uns pocs dies, la xarxxa de l'estornell publicava una autèntica amenaça, que va ser publicada impunement per la persona que la va proferir. 

  No sé si ja ha estat esborrada. Però era quelcom força desagradable . Va ser denunciada per una altra publicació, on vam poder llegir-ho.

  Tot i que, en un temps, aquesta xarxa social "tallava el fil" de manera indiscriminada a tothom qui que consoideraven; "incomplidor de la normativa", el cert és que ara no hi ha gaire o gens de control per part de moderadors o administradors.

  Estan molt bé i són molt positives les xarxes socials. Però tampoc estaria de més que les mateixes tinguéssin alguna mena de control, per evitar situacions com la que acabo d'explicar.

dimecres, 14 de juny del 2023

JOGUINES...AMB DNI

   Tot i que de joguines se'n fabriquen arreu del territori espanyol, és la Comunitat Valenciana la que concewntra la fabricació de les mateixes.

  Darrerament, i amb la globalització, han aparegut multitud de falsificacions de joguines, moltes d'elles, fabricades fora de la Unió Europea i sense cap mena de garantia de seguretat. Precisament en aquest sentit, tan les Policies Locals, com la Nacional i les Autonòmiquess munten inspeccions, sobre tot quan s'acosten les festes de Nadal.

  Segons savia el diumenge passat l'agència EFE, les joguines portaran una mena de "DNI", que donarà informació als compradors sobre diversos aspectes de les mateixes, amb lo qual els usuaris podran tenir a les seves mans dades fefaents de traçabilitat i sostenibilitat de les joguines que comprin.

  Segons la mateixa Agència EFE, la iniciativa surt dels fabricants, pertò també de la universitat de València.

  Pel que fa el sistema d'identificació o "DNI" de les joguines, aquest consistirà en un codi QR que, en ser escanejat, conduïrà l'usuari a una pàgina web oficial, on es mostraran les dades del producte.

  I és que, donat que tot es pot falsificar, sembla que bén aviat qualsevol producte manufacturat que comprem haurà de disposar d'aquesta mena de "DNI", no sigui que ens donin; "gat per llebre".

dimecres, 7 de juny del 2023

MÉS VARIETATS QUE MAI...

   Actualment existeixen diverses varietats d'oli que van, des del d'oliva, fins el de coco, passant pel defenestradíssim; oli de palma.

  Fa uns pocs dies, en un mitjà informatiu, es publicava una llista de les 14 classes d'oli, existents al mercat com a olis alimentaris. I, tot i que molts d'ells no es troben de manera general als supermercats, sí que en podem trobar d'oliva, gira-sol, soja o panis.

  Tot i que n'hi ha d'altres classes; com els de lli, sèsam, alvocat, cotó, colza, safrà o coco, aquests no són fàcils de trobar.

  El mitjà que oferia la llista, donava puntuacions, quins valors estaven entre 100, que és el que atorgava a l'oli d'oliva, i 0, que és el que el mitjà atribuïa al de coco.

  Però el que més crida l'atenció dins la llista d'olis és la puntuació, excessivament alta, que el mitjà atorgava a un oli que, com és sabut, tota la Cmunitat Sanitària ha desterrat completament; com és el de palma, al que el mitjà atorgava una puntuació de 55, com si realmentdonjar per bo un oli que, com s'ha demostrat científicament, el seu consum no és gens saludable.