dimecres, 21 de maig del 2025

INCENTIVANT LA REUTILITZACIÓ D'ENVASOS

 Ja fa unes setmanes que estan en funcionament els nous contenidors intel·ligents, a través dels quals es recullen diferenrts fragments de deixalles, segons el que toqui cada dia de la setmana.

Però, segons es feia públic fa pocs dies, es vol anar una mica més lluny. I, segurament es retorni al vell, però profitos, costum de; "retornar el casc" que es feia abans, quan anavem a comprar begudes a la botiga de queviures.

Consistia, senzillament, en retornar les ampolles buides . Aquestes eren retornadesw a fàbrica on, un cop rentades acuradament, tornaven al circuït comercial, plenes de beguda un altre cop. Aquests envasos podien reutilitzar-se de manera gairebé indefinida.

Una cadena de botigues d'alimentació està provant, precisament, el sistema de reutilització. Però no ho fa amb els envasos de begudes, si no amb els envasos on va empaquetada la carn, recipients que cal tornar a la botiga un cop buids, amb el consegüent estalvi de materials.

Però també sembla que ben aviat podremn veure als nosrtes supermercats de barri com ens cobren una petita quantitat pels envasos que, un cop buids, podran esser retornats, i se'ns retornarà el que haguem pagat en comprar-los.

Si bé el reciclatge i la reutilització son accions que poden contribuïr a apaibagar, d'alguna manera, el canvi climàtic, el cert és que tota acció, per petita que sigui, compta. 




dimecres, 14 de maig del 2025

LA GRAN PUNXADA

 Ja fa uns anys, un dels canals privats de televisió que es poden veure actualment, va apostar per allò que hom ha anomenat; "teleporqueria". Es tracta de programes que, amb diferents títols, anaven essent tots el mateix; xafarderies per dotzenes, que no interessen ningú.

Quan aquest canal ha deixat de ser la font principal d'aquest tipus d'antitelevisió, ja fa uns dies que, des de TVE i, més concretament, des de "La 1", s'està emetent cada dia a la tarda un d'aquests programes de "teleporqueria", sense valor de cap mena.

El cert és que, tot i que no l'hem vist, ja que no val la pena fer-ho, segons hem pogut llegir, el programa ha; "punxat", pel que fa l'audiència.

En algunjes ocasions hem sentit a dir que; "qualsevol temps passat va ser millor". És una frase que no sempre es pot aplicar. I l'exemple el tenim ara mateix en que la fal·lera que alguns han tingut per recuperar aquell format, ja no funciona. I molt menys en un canal públic de televisió.

dimecres, 7 de maig del 2025

EL "IEISME"; LLEI DEL MÍNIM ESFORÇ?

 Que les llengües canvien amb el tems és quelcom totalment inevitable, sobre tot si tenim en compte que aquestes es van adaptant a les noves circumstàncies de la vida.

Un dels aspectes dels canvis que fan les llengües consisteix en adoptar paraules noves per designar diversos aspectes, per exemple, de la tecnologia.

En aquest sentit, en el llibre; "Palabras Moribundas", els autors expliquen com termes que, antigament, designaven una altra cosa, avui en designen una de completament diferent. I, com a exemple més punyent, és el cas del terme; "Servidor", que avui es refereix a grans sistemes informàtics, capaços de subministrar dades a una gran xarxa.

Un altre dels aspectes de les llengües és la forma en que es simplifica la pronunciació. O, fins i tot, com es canvia una lletra per una altra.

Això passa actualment amb la lletra; "ll", que molta gent transforma en "i" o "y". I, d'aquesta manera, hi ha qui diu; "Yibre", en lloc de; "Llibre" ò; "Gayina", en lloc de; "Gallina".

És el "ieísme", un fenòmen que, segons els experts, es dona en adolescents i joves. El femòmen s'ha convertit, segons els experts, en una mnena de; "llei del minim esforç", a l'hora de pronunciar el so de l'ela doble...