dimecres, 30 d’abril del 2025

L'ENTREGA DE PREMIS

 Quan es concedeixen premis , tan del món del cinema, com de la música o la literatura, hom pot preguntar-se si els encarregats de donar aquests guardons han hagut de llegir o visionar un munt d'obres,per tal d'escollir les elegides.

Doncs segons es feia públic fa uns dies, sembla ser que els Acadèmis ce Holywood hauran de fer precisament aixxò, viaionR totes les pel·lícules que optin ales estatuetes dels Òscars de l'any vinent.

Tot i que, en algunes xarxes socials, els usuaris s'han burlat, precisament, d'aquesta decissió, el cert és que seria molt normal que,a l'hora de donar un veredicte sobre una obra determinada, els qui han de fer-ho hagin, d'alguna manera, analitzat les obres candidates.

Ja sabem que, si es tracta de música, les coses son més fàcils. Però si es tracta de pel·lícules o llibres, el tema també es complica força.

Però, en realitat, hauria de fer-se d'aquesta forma, doncs les decissions es prendrien amb millors criteris.

dimecres, 23 d’abril del 2025

LLIBRES I GUST PER LA LECTURA

 


Ahir va ser Sant Jordi, la que hauria de ser, i realment ho és amb molts aspectes, sobre tot, el cultural, la Diada de Catalunya.

Llibres i roses van prendre els carrers i places de les nostres ciutats i pobles, com ja ve essent tradicional cada any per aquesta data.

Però, festivitat de Sant Jordi a part, el cert és que tot i que s'han tancat algunes llibreries, sortosament se'n han creat de noves. I, en algunes d'elles s'hi creen, fins i tot, Clubs de Lectura.

Fins i tot una població de les nostres Comarques; Calponge, al Baix Empordà, és ara una; "Ciutat dels Llibres", en què botigues del poble que eren; "de tota la vida", han canviat la seva activitat per convertir-se en llibreries, algunes d'elles, fins i tot, temàtiques.

I és que encara que també hi ha gent que declara no llegir mai, com hem pogut veure en algunes estadístiques, el cert és que el gust per la lectura és quelcom que, sortosament, mai es perd.












FOTO: Una paradeta de llibres, a Girona




dimecres, 16 d’abril del 2025

CONTENIDORS; "INTEL·LIGENTS"...I POLÈMICS


 Ja estan en marxa, a la majoria de barris de la ciutat de Girona, els anomenats; "contenidors intel·ligents" una forma de tenir, d'alguna manera controlades la separació de les les diferents fraccions de deixalles que es generen a nivell domèstic.

Aquests han sustituït els de caire obert, que eren d'un color diferent, segons la deixalla a recollir.

Per accedir, cal una targeta que permet obrir la tapa del contenidor. llavors, podem dipositar la deixalla que estigui marcada al mateix. El marcat de color marreó, només recull fracció orgànica, mentre que els altres tenen marcats, ewsquemàticament, el que poden recollir.

Algú em comentava, quan van començar a desplegar-.se els nous contenidors, que seria un problema per a la gent gran. Però0 el que no se sap és per que, als peus dels contenidors, hi ha piles i piles de bosses de deixalles que, per alguna raó, no estan on haurien d'estqar, és a dir, dins dels contenidors.

Això és, sens cap mena de dubte, un bon problema que ens recorda una època ja passada, quan els contenidors oberts estaven plens fins a dalt, i no hi cavia una bossa més. 









FOTO: Contenidors amb bosses a terra.

dimecres, 9 d’abril del 2025

EVITANT EL MALBARATAMENT

 


Ja fa uns anys que un reportatge va fer públic el fet que els restaurants d'alguns paísos ja ofereixen l'anomenada; "doggy bag" als seus clients.  

Essencialment, el que s'ofereix és que els clients puguin emportar-se, sense cost addicional algun, el que no s'han menjat.

El cert és que una nova llei permetrà, no només que els restaurants d'aquí facin una cosa semblant, és a dir, que el que no ens hem acvabat ens ho poguem endur a casa sense cap cost addicional, si no que també els supermercats i botigues de queviures poden posar a la venda aquells productes , com ara fruites i verdures que, per alguna raó, s'han tornat; "lletjos", tot i que són perfectament aptes per el consum sense problemes.

També aquesta nova llei permet, d'alguna manera, que aquesta fruita; "lletja" que no s'hagi venut, pugui anar a associacions benèfiques o, fins i tot, per fer-ne sucs o melmelades.

I és que de planeta, només en tenim un. I una bona manera de conservar-lo és també no malbaratant els aliments, cosa que hauria de ser habitual, encara que no hi hagués aquesta llei.









Foto: Linials de verdures i hortalisses d'una botiga de queviures





dimarts, 1 d’abril del 2025

vi sense alcohol?

 


Fa uns quants anys, es va posar a la venda una beguda que tenia el color del whisqui. Pero, a diferència de l'original, aquell era sense alcohol.

 El cert és que el; "Wissin", així és com s'anomenava el producte, va desaparèixer al cap de molt poc temps. 

Ara, i segons es feia públic aquest passat cap de setmana, sembla que les empreses, dedicades al món de la viticultura, pretenen posar en circulació uns vins que, de la mateixa manera que aquell; "whis¡qui", siguin sense alcohol. O, possiblement, amb una mínima graduació.

Fins i tot, fonts del sector informaven a TV3 de la possibilitat d'elaborar escumosos, com el cava, sense alcohol.I, fins i tot, sembla que també hi hauria vermut amb aquesta mateixa característica.

De moment, però, encara no hi ha aquests productes al mercat. Però quan entrrin, haurem de veure si son qaccptats, o cauen en l'oblit, com va passar amb el whisqui sense alcohol.









FOTO: Una ampolla de vi d'una denominació coneguda.